איזור חופשי

פירמידת המזון החדשה

מהי פירמידת המזון?

כולנו זקוקים לכל מרכיבי התזונה: פחמימות, חלבונים, שומנים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים . אבל האם אנו יודעים מה וכמה רצוי לאכול? וממה כדאי להימנע? פירמידת המזון היא מעין תרשים המנחה אותנו לענות על שאלות אלו, ובכך לבחור תפריט מאוזן באופן אישי.

פירמידת המזון הישנה

בשנת 1992 פורסמה פירמידת המזון הראשונה, ע"י ממשלת ארה"ב. בבסיס נמצאת קבוצת המזון ממנה יש לאכול את מספר המנות הרב ביותר ובקצה נמצאת קבוצת המזון ממנה יש לאכול את מספר המנות הקטן ביותר.

ההמלצה היתה להימנע משומנים ולהרבות במזון עשיר בפחמימות כגון, לחם, דגנים, אורז ופסטה. מטרת פירמידת המזון הישנה הייתה להוריד את צריכת השומנים הרוויים שגורמים לרמות גבוהות של כולסטרול. והסיסמא הרווחת באותה תקופה הייתה: "שומן זה רע ". 

הטענה העיקרית נגד פירמידת המזון , הייתה שהיא גרמה לבלבול רב בציבור, מכיוון שהיא אינה מבדילה בין מזונות בריאים יותר ובריאים פחות באותה קבוצת מזון. למשל, בקבוצת הדגנים לא הבדילו בין לחם מחיטה מלאה ולחם לבן, אין התייחסות לשומנים בריאים, ובנוסף, אין פירוט של כמויות מומלצות לצריכה מעבר להמלצה כללית, ואין בה המלצות לפעילות גופנית . פירמידת מזון ישנה